Du talar inte rikssvenska?

Ok, jag har fått det bekräftat.

När en urinvånare säger: Du har inte…? när den frågar efter något så är det en fråga och inte ett negativt påstående! För en utomstående kan det tyckas vara en negativ fråga, men det är tyvärr något som man får lära sig att leva med bara.

I övriga landet vet jag, att när man frågar efter någonting så säger man; Ursäkta mig, men har du en…? och inte som här: Du har inte…?

Du har inte…?

Det är ju oxå ett sätt att lägga upp ett positivt första intryck på…

Appropå positiva första intryck:

Jag var nära att bli lynchad på en fest här i The Hålan. Värdparet hade gjort en grekisk sallad, men eftersom de var osäkra på om alla verkligen tyckte om de speciella ingredienserna i den (dressing, fetaost, oliver o.s.v.) så hade de alla ingredienserna i separata skålar, så att var och en kunde komponera ihop sin egen sallad efter tycke och smak.

Smartsomfan! sa jag uppskattande och menade det verkligen. Det hade jag aaaldrig kommit på (med betoning på aldrig) sa jag vidare, för att riktigt understryka att jag var imponerad av den smarta sallads-lösningen.

tl_grekisk_sallad_222.jpg

(Sen vill man såklart ösa beröm över alltifrån hur fina gardiner de har till deras ypperliga val av vin till maten.)

Dessa två meningarna tolkade de som att jag ställt mig på mina höga hästar och sett ner på deras primitiva sätt att göra sallad på och att JAG minsann var mycket bättre och smartare än dem, eftersom de var från landet.

?!

Och vem sa att rikssvenska gick hem i alla läger…

Ciao

//S – Man

9 responses to “Du talar inte rikssvenska?

  1. Det är inte lätt att vara människa. Det är inte lätt när landet och stan möts. Det är inte lätt om någon har lite komplex och utgår ifrån att allt är kritik.

    Men, salladen var väl okej hoppas jag?

    🙂

  2. Nä, det är ju inte det. Det gäller verkligen att ta med sig sin ödmjukhet vart man än går.
    Salladen smakade helt perfekt, jag valde ju själv vad som skulle vara i den! 🙂

  3. Känner igen mig, av någon anledning missförstår dessa jäklans allt från västeråsare till stockholmare här uppåt alltid vad jag på min göteborska säger… Och inte fan fattar de ironi heller!

  4. Även här uppe fråga de flesta efter saker med ”ni har inte…”
    Håla-symtom kanske?

  5. Var betoningen på aaaaaldrig…

  6. Nä visst är det typiskt. Man försöker vara snäll och trevlig och vad får man för det?? Man kan ju lika gärna vara otrevlig jämt. Det är nog enklare.

    Hur man än vänder sej har man ändan bak…

  7. Om jag inte missminner mig kommer du härifrån. (Hufvudstaden). Jag var i Skene (herregud hjälp mig) härom månaden. Hur klarar du dig i hålan egentligen?

    Det var ingen som pratade med mig på 5 timmar. Då åkte vi hem.

  8. Det är inte lätt det här med det språkliga…

    Jag sa en ggn till en kille jag hade sex med att ”you’re going to be a great lover” med betoningen på going.
    Jag menade: Du har alla förutsättningar rent fysiskt och med mer övning (killen var 21 & amerikan dvs praktiskt taget oskuld) så kommer du verkligen bli GRRRRRRRYM!

    Han hörde: Fan killen du är verkligen helt jäkla värdelös som sexpartner å det finns verkligen inget hopp om bättring. Nånsin!

    Tänk så fel det kan bli!! 😀

  9. Nike –> Nä, jag står inte ut…

Kommentera

