Girlie…

Läser i någon blaska att en organisation som kallar sig för Sveriges konsumenter rasar mot GB’s nya glass Girlie.

Personligen anser jag att GB har gjort en heeeelt korrekt marknadsanalys:
Glitter och glamour är i ropet just nu. Mode, rosa och Disco är helrätt! Varför inte försöka överföra det till en glass?!

Att som Sveriges Konsumenter hävda att glass är något könsneutralt bevisar bara hur ingrodda de egentligen är. Hur könsneutralt är vanligt GODIS egentligen? Jag vet en hel del godis som vänder sig emot olika kön. Det är väl inget fel i det?Vart i ligger det fula i att tillverka en glass för de som diggar rosa, glitter och Disco?

Det är inte tack vare gamla ingrodda könsroller som kvinnor har sämre löner än männen, får sämre vård eller inte finns i styrelserummen;

  • Det är p.g.a. inskränkta politiker som istället för att HANDLA fett, hellre snackar sött
  • Ett fackförbund som hävdar så vackert: Vi Tar Fajten, men som egentligen bara är intresserade av att håva in medlemsdeg för att ge topparna i den fackliga organisationen påökt och ännu fetare förmåner.
  • En liten grupp gamla gubbar i näringslivet vars kultur är att vägra släppa in andra i sfären än dem de badat bastu med.

Jag får samma äckliga smak i munnen som då ett annat gäng, Centrum Mot Rasism, fullkomligt rasade mot GB’s glass Nogger, som de tyckte var allt för likt det oerhört nedsättande ordet Nigger.
Den gången slutade det med att gemene man undrade vad Centrum Mot Rasism egentligen fyllde för funktion. Glassen var ju faktiskt godsomfan och själva namnet var ju bara en spin-off av den urgamla Nogger, vars namn spelar på dess innehåll – NOUGAT.
Nu undrar jag vad Sveriges Konsumenter egentligen har med oss vanliga konsumenter att göra?

Två ord för detta:

KOM. IGEN!

Hur i helv… orkar ni egentligen?

Jag vet mååååhåhåhånga tjejer, och förmodlingen en del killar oxå för den delen, som kommer att slurpa Girlie i sommar. Utan en endaste liten tanke på att det skulle vara något som cementerar gamla förlegade könsroller.

På fredag får vi vårens första glassleverans.
Då ska jag fan tugga Girlie hela dagen.

Ciao

//S – Man

9 responses to “Girlie…

  1. Ta en åt mig också. Även en liten protest är en protest. Det politiskt korrekta pekpinnefolket borde skaffa sig ett liv. Tycker de borde passa som rättshaverister. Förresten, om du orkar så ta två girlie å mina vägnar.

  2. Ta två Girlies för mig med! 🙂

  3. Jag äter inte mycket glass, men i sommar då ska jag fanimej äta Girlie i parti och minut!
    Mera glitter åt folket!

  4. Och jag håller mej till Daimstrut…

  5. Jag tror dom har för mycket fritid…

  6. Men är inte problemet att man döpt glassen till ”Girlie” om den nu är könsneutral. Girlie kan omöjligt vara ett könsneutralt ord…

    Den kunde hetat Glitter eller nåt, det hade väl varit könsneutralt?

  7. Håller med Batti. Ett mer könsneutralt namn, som disco, eller Glitter eller nåt sånt hade varit bättre. För övrigt har jag kommenterat hos Studiomannen i frågan.

  8. Batti –> Precis som jag skrev i mitt inlägg så är det Sveriges Konsumenter som hävdar att glass är något könsneutralt.
    Inte jag.

    Cliff –> Även om jag kanske inte håller med Batti eller dig så ska ni ha tack för att ni tycker något iaf. Man behöver ju inte vara helt överens alla gånger..

    😉

Kommentera

