Paul Potts…

Ibland blir man bara så glad att man vill gråta!

Paul har egentligen alla odds emot sig. Det går knappast att anklaga honom för att ligga inne med någon s.k. star quality, direkt.

Karln vill här ingenting annat än att sjunka genom scengolvet och begrava sig själv tillsammans med sitt dåliga självförtroende. Hela han är ett enda stort ärr från alla tvivel han stött på genom livet.
Därför är det glädjande och oerhört rättvist att Paul Potts; en halvfet mobiltelefonförsäljare från South Wales, som ger meningen behöver tandreglering – fortsomfan! ett ansikte, får en hel publik att tappa både fattningen och sina hakor – på riktigt.

För Paul Potts har rösten..

Never ever judge a book by its cover…

Hittade en (1!) tidningsartikel om honom, det var i den Australiensiska ”The Australian” av alla ställen.

[Update: Mer finns att läsa HÄR]

Ciao

//S – Man
Magisk, som höga C ungefär..

Andra bloggar om: , ,

63 responses to “Paul Potts…

  1. PRECIS vad jag behövde just nu.

  2. Fan va coolt. vet du hur det gått för honom?

  3. Det sändes i lördags (9/6-07), så det har inte hänt så mycket mer än att han gått vidare i tävlingen. Men klippet har formligen exploderat på internet.
    Alla snackar om det.

  4. Underbart! Snacka om att få ståpäls!

  5. Oj, oj , oj!! Gåshud, klump i halsen och tårar i ögonen!

  6. *står upp och applåderar* (självklart med tårar i ögonen!)

  7. Fantastiskt! Vilken känsla.

  8. Jag var bara tvungen att se det igen innan jag ska gå och sova! Amazing!!! Jag kommer att sova gott efter den vaggvisan! 🙂

  9. Magnifico! Har visat klippet för alla mina vänner, och inte en enda har sagt något nedlåtande överhuvudtaget. Alla har fått gåshud eller tårar i ögonen! He´s got my vote!

  10. Den kvinnliga jurymedlemmens reaktion är ju helt underbar! Sann och äkta kärlek ser ut så. Otroligt vackert och sårbart på samma gång…

  11. Oh hilfe!

    Fatta att jag sitter på jobbet och grinar nu…
    Helt sjukt.
    Jag älskar solskenshistorier!!!

  12. Ledsen att behöva säga det, men hela grejen är iscensatt. Visst hade det varit en underbar saga om den hade varit sann, men killen är ingen gröngöling direkt. Han har hållt på med opera ett bra tag och är skolad. Har bland annat sjungit med Pavarotti och turnerat i Italien.

    Läs mer på: http://www.bathopera.org/2003_Aida/Biographies.html

  13. PS –> Du har fel!
    Jag satt bara och väntade på att det där skulle komma. Det är inte iscensatt.
    Han är självklart med i ett operasällskap eftersom hans största intresse här i livet är – Opera. Han betalar en medlemsavgift till ”The Bath Opera”, som amatörsällskapet heter, vilket inte gör honom till något fullblodsproffs precis.
    Att han fått lektioner av Pavarotti (som är mer känd för att sjunga än att lära ut) och åkt runt i Italien är oxå något som ”The Bath Opera” -sällskapet ordnat åt sina medlemmar.

    Om han varit skolad operasångare hade han inte behövt försörja sig som mobiltelefonsäljare.

    Har försökt att Googla på hans namn en längre tid, men det kommer inte upp ett dyft. Är inte det ganska märkligt, att om han nu ”hållt på med opera ett bra tag” och ”är skolad”, då borde han ju lämnat något som helst spår efter sig?!?!
    Media har inte yppat ett endaste litet ljud om hans tidigare bravader. Hyffsat märkligt, om han nu turnerat i Italien och kört med Pavvan, inte sant?

    Nädu, den här killen har en talang som heter duga, och ingen var beredd på det lokomotiv som körde över dem i Britains Got Talent.

    😀

  14. Otroligt! Helt otroligt! Jag har kollat klippet ett tiotal gånger och håret reser sig på armarna varje gång. Suverän personlighet också. Jag kan inte göra annat än att konstatera att jag nu har en ny idol!

  15. Jösses, tårarna rinner och håret på mina armar står rakt upp, jösses……

  16. Var bor han? *packar och drar*

  17. Fantastiskt. Vilken upplevelse, hoppas vi far ett vackert slut pa denna saga. Onskar att Paul visste hur manga fans han redan har idag, om inte sa kommer han snart att forsta. WOW!!! / JWH

  18. Hans namn påminner dock om en viss kambodjansk diktator…

  19. Hittade denna, Paul Potts i semifinalen.. sjunger en annan låt:
    http://dohfos.blogspot.com/2007/06/forza-paul-potts.html

    Underbar snubbe.

  20. Han är som sagt utbildad och erfaren. Han jobbar däremot som mobiltelefonförsäljare för att han inte är tillräckligt bra för att sjunga professionellt. Nu lär det förstås ändras. Inte för att han plötsligt blev bra – han är fortfarande halvkass – utan för att han lyckades bli ett affischnamn som kan dra en publik som inte förstår vad de lyssnar på. Schysst för honom, men kom inte dragandes med påståendet att han är fantastisk. Det är han verkligen inte. Vad produktionsbolaget bakom Talang har gjort är att stoppa in Tomas Brolin i FCZ. Han är kung på planen i det sammanhanget, men platsar inte i landslaget. Det är äckligt manipulativt gjort och jag blir ledsen när jag ser hur gärna ni sväljer det.

  21. Formodligen blev vi som snubben skrev ovan helt overkorda av Mr Potts eftersom vi ej hade ngn aning om vad komma skulle. Det var ett lokomotiv som korde over oss alla.

    En publik som ej forstar vad de lyssnar pa??? Vi tycker att Mr Potts ar underbar, det ar ju det som ar hela grejen, det ar inte Pavarotti, det ar Mr Potts och hela grejen runt honom.

    Min lilla van, tycker att du ska go o gomma dig. Du forstar ju ingenting av detta. Lata oss vara glada for hans skull, vi ar valdigt manga som blivit glada tack vare honom. / JWH

  22. 20-20–> Jag håller inte med dig!
    Jag tycker dessutom att ditt resonemang är lika korkat som de gråa förstårsigpåare som dömer ut all litteratur som inte är skönlitteratur!

    Det är inte det absolut perfekta jag, eller någon annan som sett/upplevt klippet med Paul, söker.
    Paul’s bakgrund, samt det faktum att han fullständigt välte en mycket kompetent jury och på köpet fick en 2.000 hövdad publik att tappa all sans och balans och ge honom stående ovationer för att INGEN hade förväntat sig NÅGONTING ALLS från honom, är det jag söker.
    Paul förmedlade en känsla som gick rätt in i hjärtat!

    Sen att han kanske inte platsar på de stora operahusen i Italien skiter jag fullständigt i. Det var inte det som den här tävlingen gick ut på heller.

    Så sitt du kvar på dina höga hästar och fortsätt döma ut oss vanliga dödliga – vi som nu inte VET hur BRA opera bör låta.

    Och föresten; sedan när måste musik låta ”perfekt” i allas öron? Är inte det viktigaste att den förmedlar och ger människor någon slags upplevelse?

    Tack ändå för din kommentar.

  23. Till den anonyme ovan:
    det är bara att beklaga att cybern inte är 4D, så kanske du skulle komma i bättre dager. Så här framstår du bara en pompös cyniker.

    Du glömmer att hela grejen med Idol är för amatörer. Och som sådan är han ju fantastisk. Men det är ändå inte hans sång och röst som golvade mig, utan hela hans person. Den ödmjukhet han visar och sårbarhet han förmedlar kanske du har en hel del att lära av.

    Den enda skit vi svalt här är din kommentar, men som tur är kom den upp igen.

  24. Sorry, ser nu att den inte var anonym utan heter 20-20.

  25. Alltså han är ju helt underbar! Jag är golvad. Men du 20-20, menar du på riktigt att du tycker han är halvkass? Hm, ja då har vi helt klart olika åsikter.

    Och vad menar du med att vi (publiken) inte förstår vad vi lyssnar på? Så alla andra har fel, men du har rätt? Men för jösse namn, lyssna på honom! Hur kan man inte tycka det är bra?!

    Jag är i alla fall helt såld, och ja, jag får väl också sälla mig till alla de som blivit manipulerade och lurade…!

    /K

  26. Paul Potts vann för några timmar sedan finalen! Det finns rättvisa i världen ändå..!

  27. Pingback: Top Posts « WordPress.com

  28. yippie! Kul, kul! Hoppas det går bra för honom nu!

  29. För dom som undrar så tog Paul hem hella britains got talent… go Paul 🙂

  30. Om man bara kollar på länken vid [Update: Läs mer HÄR], så kommer man till ett senare inlägg, där jag skrev om hans finalvinst!

  31. Nu väntar vi bara på att 20-20 ska ställa upp i Idol eller Talang och fullkomligt krossa allt motstånd.
    Och jag menar, vem vann svenska talang? Jo, en buktalare, där kan vi snacka om amatörer…

  32. jag verkligen älskar det här. Är i vanliga fall ingen operaälskare men detta var bara för bra. Gåshud i flera minuter efter att ha sett mannen.
    Och ni som mobbade – jag säger bara – vilka nollor.
    Heja paul, ILY.

  33. Jo visst, han är väll inte proffesionell än.
    Han har dock mycket väl kapaciteten till att bli det.

    Men han har en slags dragningkraft eftersom han är ett perfekt expempel på en ful ankunge som blir en vacker svan i slutändan.

  34. Jag säger bara gåshud!

  35. Shit!! Självklart började jag böla, mes som jagär.. Stående ovationer från mig..

  36. jag kan inte fatta att ni går på något så enkelt, DET ÄR JU FAKE.
    även en blind höna skulle kunna se.

  37. Den här mannen är helt underbar och vadå FAKE?
    Man spelar det gång på gång, man blir glad och lycklig över han lyckas få lite självförtroende, vilket syns på första audition att han inte alls har.
    Han är spänd och skräckslagen och man ser på minen då juryn skall bedöma honom att han väntar med spända anletsdrag.
    Simon Cowell har ju skrivit kontrakt med honom och han får ge ut sin första skiva. Skolad röst har han ju det märker man men med mer pengar och bättre möjligheter att skola sig med bra pedagoger kommer han att bli riktigt riktigt stor, det kan jag nästan säga säkert som amen i kyrkan.
    Jag är glad för Pauls skull och tårarna rinner då det hela spelas upp, man blir rörd och lycklig, en känsla som fler människor får, om det är FAKE hade man inte förmedlat denna känsla utan det hade lyst igenom.
    Så jag håller tummarna för Paul och hoppas att han klarar all uppmärksamhet nu.

  38. Hej,
    Tycker själv att Paul Pott har allt vad som behövs för att ge ståpäls & bli tårögd, jag har via dc++ laddat ned ett 5-tal olika versioner av nessun dorma bl.a.
    Andrea Boccelli – Puccini – Turandot Nessun Dorma
    och kan med glädje säga att jag föredrar Paul Potts version!!

    Självklart kan ingen som ej tagit sånglektioner sjunga som Paul.

    Jag kommer att köpa alla CD-skivor med honom som kommer ut.

    Leif i Karlskoga

  39. 16 Juli kommer 1:a skivan ut

    http://www.paulpottsofficial.com/

  40. Leif–> Tack för tipset om när Paul’s första album släpps! Det bevisar väl om något, att han EJ ÄR EN FEJK!!!
    Ska uppdatera alla Paul Potts-fans om nyheten.

    🙂

  41. Gillar det här skarpt.
    Hade det varit i svenska talang hade han väl inte gått vidare för att Bert inte kan se det kommersiella i det.

  42. Helt jävla otroligt! Blir så glad och frmför allt berörd. Sitter likt många andra med tårar i ögonen. Lycklig…

  43. Shit, jag grät… Underbart! 🙂

  44. Har just fått Paul Potts CD i handen, en kompis köpte den i London i söndags, One chance heter skivan och är bara helt kanon, tycker en som inte är något opera fan.
    Köp skivan

  45. Köpte skivan idag. Fantastisk! Köp den ni också så killen får lite cash för sin begåvning. Det är han verkligen värd.

  46. Goggla på honom fast på engelska där står att han har arbetat som amtörsångare i nåra år. Inte mer

  47. Angående hans kvalitet som sångare.

    Han är inte färdig, det hörs, jämfört med luttrade världstenorer har han en bit kvar i frasering, kärna, klang över de lägre delarna av registret (lyssna på Domingo till exempel), klang i pianissimo (Pavarotti är gud), andningsteknik etcetera. Men det är helt ointressant, för han har grundbegåvningen, registret och passionen — resten är faktiskt mest väldigt mycket hårt arbete.

  48. Ja, Pavvan slog väl igenom som 40-åring.
    Paul är inte så ”gammal” ännu. Och precis som du skriver: Paul har grundbegåvningen. Det kan ju varenda hobbyexpert se/höra.

    😀

  49. inägget by-20-20 junith 2007 at 1:07
    synd att man kan tyda ditt inlägg så tydligt med avundsjuka. Miljoner människor beundrar honom och så kommer du och tror att du ärden bästa dommaren.skäms!

  50. skulle vilja veta vad proffs på opera säger om hans röst ,för egen del är jag bara en amatör men tycker hans röst är otroligt bra ,har suttit och lyssnat och jämnfört han med pavarotti ,och kan kanske höra att möjligen pavarotti har lite mer kraft i rösten medan potts har en egentligen bättre röst ,men inte den kraft pavarotti har , vad tycker ni

  51. VAKNA UPP!!!
    Sök på Paul Potts på YOUTUBE så hittar ni 20 miljoner som har upptäckt detta otroliga artist.

  52. Såg min felstavning nu men vad gör det när man lyssnar på årtiondets album.

    Paul Potts – One chans

    Den har gått upp på förstaplats i snart 20 länder och han erövrar världen 🙂
    Godspeed.

  53. Sorry, men det är du som inte hänger med!
    Jag skrev det här inlägget den 12 juni! Jag var först i Sverige att skriva om Paul Potts och har således skrivit om hela hans nutida karriär från scratch.
    Att folk ändå väljer att kommentera här och nu – ett halvår senare, kan inte jag lastas för.

    Kolla på bloggens högersida istället. Där finns det olika katergorier, bland annat en som heter ”Paul Potts”. Där finns allt som jag har skrivit om honom, samlat.

    😀

  54. Egentligen hatar jag Opera och allt som hör den tiden till, med Paul Potts har mänskligheten fått en kick. Heder till en person som kommit upp sig av egen kraft! Det är ju han som sjunger och alla som har hjärta i kroppen får ståpäls, även jag får ståpäls av detta sång under.
    //Norparn

  55. Nu ska Potts fortsätta skola sin röst och s¨f¨r vi se om mindre än tio år om han inte slår ännu fler med häpnad genom att bli riktigt fulländad – som Potts – inte en ny Pavarotti, men väl i samma liga.

    JAg är dock väldigt nyfiken på den etablerade operavärldens reaktion och hur de ska hantera ännu en ”uppkomling” bland de upp till öronen skolade stora namnen av idag…

    Inte ens Bocelli har ännu riktigt fått komma in från kylan…

  56. jag har blivit förälskad i honom, det är inte bara sången, utan hans personlighet

  57. Hej!

    Jag är skolad, har en master och jag tycker hans röst är väldigt klangfull och vacker. Jag har sett klipp från december, alltså ett halvår senare, och tycker då att hans röst är lite mer sliten, stackarn. De utnyttjar honom till max. Hoppas bara att han inte förstör sin röst.

  58. Ja gråter och gråter
    Det finns en Gud!
    men i klorna på musikindustrin så blir han som ett får bland ulvarna?
    Just sättet han uppträdde första gången på vad det där programet heter(har ingen Tv) men såg det på You Tube

  59. Oavsett alla spekulationer har ha en mycket fin röst som man bara älskar. Det är dock konstigt att han inte blivit världskändis tidigare med denna fantastiskt fina röst han har. Det är nått skumt med det, för Paul Potts har en fantastikst fin, underbart vacker , varm röst som borde blivit känd för längesedan. Hans röst är fulländad.
    Jag har svårt att tro på hisorien kring honom.

  60. Paul är en underbar sångare och människa,det är patetiskt att folk här ska jämföra med ex,Pavarotti,eller Domingo eller Bocelli…dessa har ju inget att sätta emot Björling när han sjunger.
    Paul för ut operamusiken till det vanliga folket som annars inte skulle ha lyssnat på denna musik,och med detta så är han överlägset störst inom dagens operamusik.

Kommentera

