Ikea rockar fett…

Det känns lite tungt idag. Jag höll aldrig på att komma i säng igår kväll. Inte fr’att jag hade fest eller så – IKEA katalogen har ju kommit, fullspäckad med nyheter.

Märkligt förresten, att så många klankar ned på Ikea egentligen?!
Ikea är så svennigt och tråkigt, alla har Ikea så därför vill inte jag ha det. Jag vill vara tuff, ball och annorlunda. Det ska vara desajnat och gärna dyrtsomfan.. häftigt lixom!

04_pikea_vardagsrum_japan.jpg

Ja?? Många har inrett sina hem med Ikeamöbler av samma anledning som att väldigt många kör omkring i en Volvo: Det är svensk kvalitet, det innehåller inga konstigheter såsom brasilianskt regnskogsträ och det funkar i alla lägen. Vad finns det att gnälla på då egentligen? Jag tror att man gärna gnäller bara för gnällandets skull. Det är svenskt att gnälla.

kitchen_02_l.jpg

Den största skillnaden mellan ikeamöbler och andras möbler är att Ikea’s är fa-an så mycket billigare men håller minst lika bra, tycker jag, för dålig kvalitet på Ikeas möbler, som en del hävdar att det är, är det inte. Och att skruvar saknas och delar är felvända är något som de har arbetat bort genom åren – tycker jag. Visst sker det fortfarande misstag och felaktigheter, men om man tänker på hur löjligt mycket möbler de säljer varje år, är det fantastiskt att de inte får fler klagomål än vad de får.

billy.jpgFör en skandal på IKEA är något som media formligen skulle döda för att komma över och få med på löpet. De gräver och gräver utan att hitta någonting. Det enda de kan göra är att stilla se på när företaget vinner ny mark i nya världsdelar, och fila på mappen märkt ”Kamprad”, så att de blixtsnabbt kan trycka upp en extra hyllningsbilaga över hans liv den dag han dör.

Själv tycker jag att det är kulsomfan att strosa runt på ett Ikeavaruhus. Sporten är att försöka undvika att köpa något. Och när man pustar ut och tror sig ha klarat av det, det är man kommer fram till korgarna vid kassorna, med prylar man inte hade en aaaaaning om att man inte kunde leva utan.

Sen är det väl klart att man blandar upp sitt hem med lite annat än bara Ikeaprylar. Några loppisfynd, en och annan ärvd pinal är ju självklart något man kompletterar bokhyllan Billy med.

För man vill ju inte ha det som alla andra..

Ciao

/S – Man
Kan ibland inte låta bli

Andra bloggar om: , , ,

6 responses to “Ikea rockar fett…

  1. True true, utan Ikea så vette tusan hur man skulle ha råd att inreda sin lägenhet om man inte har råd att punga ut med tiotusentals kronor bara sådär för att man behöver en TV-bänk.. Och blandningen med alla andra möbler är ju vad som gör det till ens eget hem istället för som ‘hos alla andra’. Jag är glad att jag inte bor nära ett varuhus dock, risken är att jag skulle byta ut allt i hemmet varje månad eller nåt i så fall.

  2. Kors i taket!!! En kille som gillar att gå på IKEA, det får du allt sätta ut med STORA bokstäver. Ni växer inte direkt på trän ska du veta:-)))

  3. Självklart är det billigare att handla på IKEA – men, hur ser möblerna ut hos konkurrenterna? Även om man skulle vilja handla någon annanstans, så dör lusten direkt när man kliver in bland skinnsoffor, tunga, mysko soffbord och annat som i mina ögon varit omodernt i hela min levnad.

    Om man vill möbler med modern design så finns det i större städer ett visst urval – men då kostar det extremt mycket mer än på IKEA.

    Jag tycker att IKEA är ett föredöme vad gäller design. Att de dessutom lägger in dimensionen ekonomi är helt okej. Jag tror att de som jobbar med att designa för IKEA har kul.

  4. Det är väl inte ovanligt att killar och män vill gå på IKEA. Min man och jag är ofta där och botaniserar och dessutom har dom bänkar i entren så man kan vila. Det är ju inte handikappvänligt på dom flesta stora köpcentra. Där skall man gå och fika varje gång man blir trött och det blir dyrt, dom stupar på sin egen lina. IKEA har massor av sittplatser överallt. Det finns folk som går på kryckor av olika anledningar ex operation och vill ändå kunna gå ut, men det är omöjligt om man inte kan sätta sig en stund dessutom en del riktigt gamla som har svårt att gå men det är väl inte meningen att dom skall vara där. cyniskt samhälle. IKEA har toppenbra möbler. Vi har slängt ut våra datamöbler som var klumpiga och köpt ett bord och två hyllor ovanför för en kostnad av under 1000:-.
    Det ryms två datorer och en skrivare på bordet.
    På en vanlig möbelaffär kan ju inte en vanlig löntagare handla än om man har rätt bra lön, man blir skuldsatt lång tid framöver. Ja och man blandar upp med en del annat som loppisfynd och annat som man fått genom åren.
    Ha det

  5. Visste det..du e en annorlunda snubbe :)…för det är inte Så ofta man hör en kille som tycker det är kul som fan att strosa omkring på IKEA, ingen av dom jag har haft som sällskap där i alla fall. de flesta har näst intill sprungit sig genom det…för att snabbt kunna sätta sig och ta köttbullar o potatis i restaurangen. fast det är klart, det kanske är jag som valt fel sällskap. JAG älsakr att gå där och fundera, planera och plocka… 🙂

  6. Dom finns men svåra att hitta ;-))))))))).
    Riktiga guldkorn till män. Även att få sig en varmkorv och dricka sticker inte hål i plånboken, och det är godare korv än man får på många ställen där en varmkorv legat i det varma vattnet otaliga timmar.

Kommentera

