14-åringen…

När man beger sig ut i bloggsfären för att kommentera andras inlägg gör man det med sitt eget bloggliv som insatts, känns det som ibland.
Man blottar sin strupe, även om man som vanligt håller en god ton i sin retorik och alltid backar ut ur kommentarsfältet med lågt buret huvud – av respekt till bloggens ägare. Lite japanskt, sådär.

Om det nu visar sig att man inte delar bloggägarens åsikt, tycker jag att det är ett tecken på god uppfostran att man backar ut ur kommentarsfältet med följande ord:

Jag delar inte dina åsikter, men jag respekterar dem.

Mvh
//?

Så långt är allting gott.

Jag kan tycka att det är ok att som bloggägare höja rösten mot någon om den skriver ett personligt påhopp- eller rasistisk propagandanonsens i kommentarsfältet. Har inga som helst problem med det. Det tror jag att de allra flesta håller med mig om.

Att bemötas av följande svar – EFTER att man har backat ut ur diskussionen med sitt lågburna huvud, får mig dock att undra över varför man ens överväger att kommentera andras tankar:

Snubben: Tack. Nu är frågan bara om jag behöver respekt från en know-it-all liberal som bloggar som en 14-åring

Jag har aldrig menat att ALLA ska gilla ens skrivna text. Hell no! Jag VET hur svårt det kan vara att leva kring EN människa!

Vi är flera miljarder här på jorden, och för att vi ska klara av att leva tillsammans utan att starta ett världskrig varje dag, krävs det att vi har något som heter etikett. För utan det så skulle det finnas ett gäng Hitlers i varje kommun och fenomenet världskrig hade varit lika vanligt som att föda barn.

En blogg är inte något som måste innehålla allvarliga eller politiska ståndpunkter i varje mening. Man måste inte vara allvarlig 24/7.
En blogg är mer ett sätt för varje enskild individ att äntligen kunna få skriva av sig och kanske delge andra människor någonting. Att visa resten av världen att man finns.
Man kan skriva om roliga saker som får människor att dra på smilbanden, eller så kan man få sina medmänniskor att dra ihop sig och forma ansiktet i djupa tankeveck.

Huvudsaken, tycker jag, är att man kan förmedla något. Att man kan få andra människor att känna något. För att skriva blogg (Web logg = en dagbok på nätet, ens tankar/text – fritt och öppet för alla i hela världen att läsa) är inte bara något man gör för sig själv – då kunde man lika gärna skriva det på ett Word-dokument och spara det på sin dator.
Det man skriver på sin blogg måste inte vara gravallvarligt! Det finns ingen regel som säger det. Det bästa med att blogga är att man kan skriva om vad man vill och hur man vill – så länge man inte kränker någon annan.

Man kan därför tycka att jag blir blir spottad i ansiktet genom att bli besvarad med: know-it-all liberal som bloggar som en 14-åring.

Eller så vänder man på det och blir oerhört glad över att någon äntligen har märkt den livskraft som ändå finns i den här människans sätt att förmedla sig på, han – som skriver som om han vore en 14-åring. För hur mycket vet egentligen en 14-åring om livet och dess oerhörda komplexitet?

Här har vi äntligen en människa som älskar och bejakar livet!

Vem vill gå igenom livet bitter över det man inte lyckades genomföra och vara lika grå som de fågelmatande pensionärerna man möter i parken?

Min kloka mamma, snart 80, sammanfattar det såhär:
Jag har inte tid att sätta stor bokstav i början av varje mening. Och att kommatera här och där – det finns roligare saker man kan göra här i livet..

För att återgå till kärnstoryn:
I just det här fallet så väljer jag nog att sätta min kommande unge i ett dagis som har en klar filosofi och inriktning. I’m so sorry Mrs/Ms. Omsorgaren men ditt resonemang håller fortfarande inte.

Jag delar inte dina åsikter, men jag respekterar dem.

Mvh
//S – Man

18 responses to “14-åringen…

  1. Du, mina närmaste vet mycket väl att Snubbens blogg finns, för jag berättar ofta om något du skrivit. Det jag gillar är att du är lite fjortisgalen och ändå är engagerad och bryr dig om alla möjliga riktigt viktiga saker!

    Det är uppenbart så att en del använder nätet till att berusa sig med någon slags maktkänsla som kommer ner de trycker till någon annan. Här på min ö finns en figur som dels har en blogg, dels skriver i lokaltidningarnas debattforum. Hans framtoning är sådan att man kan tro att han verkligen går på djupet i frågor och har bra på fötterna när han skriver sina tvärsäkra och överlägsna texter. I själva verket är hans texter löjligt ihåliga, det ekar tomt om man kollar bakom s.a.s.

    Jag har i kommentarer till hans blogginlägg försökt påtala att han borde skaffa sig bättre källor och bidragit med sansade synpunkter i frågor där jag själv råkar ha en del inblick. Då raderar han mina kommentarer! Däremot sparar han alla kommentarer från de som gillar det han skriver och tycker att han är en hjälte som vågar skriva som han gör…

    I debattforumet på helagotland.se gjorde samme figur ett påhopp som var direkt riktat till mig, Åsa Stenström. Han berättade att han tidigare levererat bilder till det företag jag hade förut och att vi inte ville betala för bilderna. Eh? Det företag som jag påstås ha haft är Stenström & Co i Stockholm. Jag har aldrig bott i Stockholm och har ingen som helst anknytning till Stenström & Co i övrigt heller. Det här är hur enkelt som helst att kolla – ändå nöjer sig den här figuren med att bara sura ihop sin fantasi om vem jag är OCH skriva det i ett debattforum!

    Vilket snille.

    Nä, det gäller att bulla upp med mycket konfekt så att man inte hamnar i affekt! 🙂

  2. Det finns alltid såna där som hela tiden vill ha konflikter. Även om man drar sej undan med ett ”tack för mej” ska dom liksom dra en tillbaka, bara för att få gnälla om nåt.

    Träffade på en sån av liknande typ när vi hälsade på en kompis. Han hade flyttat till en lägenhet efter att ha separerat från sin fru. Förut hade dom en villa. Vi bor i villa.
    Efter några öl glömde vi bort att vi inte var i en villa, utan i en lyhörd lägenhet. Det blev lite högre musik och så.
    Grannen plingar på och ber oss sänka musiken.
    Oj oj då, sa vi. Bad om ursäkt för detta och sänkte musiken med en gång.
    Tror du karln nöjer sej? Nä då. Han går på och hotar med polis och allt möjligt.
    Vi påpekar vänligt att vi har sänkt, och vi ber om ursäkt än en gång.

    Vi höll på att aldrig bli av med honom. Han VILLE verkligen ha bråk.
    Såna typer verkar finnas överallt.

  3. Hey SMan, (ja jag vet att jag börjar likna en stalker, men no worries, jag är bara tjatig i största allmänhet) 🙂 Häh!

    Jo. Fortsätt bara vara den du är där i bloggen och all annan övrig tid varfan du än befinner dig. Vi är ett gäng som uppskattar det nämligen. Dig och ditt skriv, alltså.
    Resten av alla ”tyckare” kan man skita högaktingsfullt i.

  4. Och ditt TÄNK också. 🙂 skulle det va….

  5. Äsch. Det kommer alltid finnas små små människor som mår bättre när de får sätta sig över någon annan. Gemensamt för dessa människor är att de inte lyssnar/läser ordentligt utan bara vill ha fram sina åsikter och få ”respekt” för att de ”vet bäst”. Du är större än så snubben! Skit i den lilla lilla ”omsorgaren”. Han/hon (den/det?) är inte ens värd att kommentera..

  6. He shooots, he scoooores!

    Jag tycker du är kick ass!

  7. Just pga detta avböjer jag titt och tätt att kommentera i bloggar, för iaf jag mår väldigt dåligt, och tar tyvärr även åt mig, av påhopp. Även om det ‘bara’ är över nätet.
    Att ha olika åsikter har jag ingenting emot, men att kasta skit på varandra av den anledningen tycker jag är fasligt lågt.

    Fortsätt med din blogg precis som den är, det är ju anledningen till att vi gillar den. 🙂

  8. Fortsätt i samma stil. Du ger intryck av att vara en person med integritet och empati. Någon jag tror skulle vara kul att snacka med med. Trevlig med andra ord.

    Dessutom ska jag hälsa från mor min. Hon tycker du är helt okej.

    🙂

  9. vet hur du känner och det är svårt att inte reagera för hårt.. men hursomhelst, jag gillar dig precis som du är! kram

  10. Du är bara så bra med ord Snubben. Både när du är så här ”vuxen och seriös” och när du bloggar som fjortis 😉

  11. hellre fjortis och tillbakalutad än vilken annan ålder som helst och ha en fet jävla stör uppkörd …

    fan jag kom hit för att spela lite spel och inte bli upprörd. jag behöver inte det en dag som denna.

    *klickar på länken till bubble shooter*

  12. Åh Bubble shooter var ju inte alls beroendeframkallande. Icke då! 😐

  13. nu är klockan 13:42. Jag har spelat sedan jag sist kommenterade 12:24. På en måndag. Då jag borde jobba. Istället. Äh…va fan!

    *klickar*

  14. Bwaaahhhaa!

    Jag kom förvisso också hit för att spela… Heder åt Omsorgaren för att han/hon bad om ursäkt.

    /Studiomannen 40 år.

  15. I sin egen blogg får man skriva vad som helst (inom lagens gränser). Det är ju det som är så bra! Fortsätt med det 🙂

  16. Åh Babe, du vet att du är min stora idol och kärlek i cyberspace. Fortsätt vara dig själv, det är ju det som gör att vi gillar dig! Att sen mindre begåvade (?) människor kallar det fjortis tyder bara på att de inte vågar vara sig själva – eller helt enkelt är tråkiga. För om någon hittar en bit fjortis i mig så blir jag glad! För försvinner våra fjortisar ur oss så kan vi nog tyvärr räknas till de gamlas skara…

    Snurre,jag har en liten hälsning till dig i min blogg http://blogg.kattarina.se . Vi ska hänvisa folk till våra favortibloggar, och dit hör ju du….

  17. du är Bra! och måste säga att kommentarerna på den där bloggen kunde ha varit mina egna… förutom vissa delar med fd. flickvänner 😉 fortsätt så

Kommentera

