Vidrigt…

Har det ens gått 24 timmar sedan den förolyckade tjejen blev identifierad?

Jag kände förtillfället inget som helst behov av att få reda på vem den förolyckade flickan var, ej heller hur hon såg ut. Hade lättigt kunnat vänta i några veckor på den informationen, faktiskt. Det fruktansvärt tragiska i att en svenska har omkommit i en flygolycka, bland närmare hundra andra människor av blandad nationalitet – räcker inte det för nu?!

Eller bedömdes det att det oerhörda behovet av information från allmänheten – trycket från det s.k. ”allmänintresset” – vara så stort att man inte heller den här gången kunde låta bli att gå ut med namn och bild på en förolyckad. Var man verkligen tvungen, att så snart föräldrarna mottagit dödsbudet av sin dotter – slänga sig över dem som gamar för att få rätten att publicera och sälja lösnummer och tjäna pengar på någon annans olycka?

phuket.png
Från Aftonjiddrets förstasida

Nä, det går fan inte att fatta!
Vidrigt är det, om du frågar mig…

Ciao

//S – Man
Snetrött

Andra bloggar om: , , , ,

9 responses to “Vidrigt…

  1. Sorgligt… På alla sätt och vis.

  2. Svårt att fatta att denna söta glada tjej är borta!
    FATTAR INTE varför bilden på henne måste läggas ut, borde räcka med att hon är konstaterad död, borta för de anhöriga och vänner. denna tjejen var bästa vän med mina systersöner och att se hennes bild i tidningen gör det så mycket värre för dom och familjen…ja Vidrigt är ordet!!!!

  3. Det där är över gränsen. Finns absolut ingen anledning att göra saker värre för de anhöriga. Ingen.

  4. Kvällstidningsjournalister tar sitt uppdrag på allvar.
    Synd bara att de missförstått sitt uppdrag!

  5. … och hur tror ni att bilden hamnat hos Aftonbladet.

    Var dom i arvidsjaur och fotade studenterna i förebyggande syfte tror ni?

    Familjen har ju så klart önskat att hedra sin dotter med uppmärksamhet i tidningen. Bilden kommer garanterat från mamma och pappa.

    Jag lider med dom… att förlora sitt barn… hjälp!

  6. Det kallas för att frossa i andras olycka. Och efter tsunamin så slår dödsfall på semesterorter upp stort i tidningarna. De upptäckte väl att det sålde.
    När det händer olyckor finns två kategorier människor: de som springer fram för att GLO och de som går därifrån för att inte vara ivägen.

  7. Tyvärr kände jag henne, hon var en så glad tjej.. Vi umgicks på skolan, och nu är hon borta.. Tyvärr måste jag säga att pressen kom till minnesstunden, och tog en massa bilder på mina sörjande vänner.. De ringde till Linneas bästa kompis och undrade hur Linnea var som person, innan hon visste hur det stod till med olyckan.. Jag har inget till övers längre för varken aftonbladet och expressen, och det gör fortfarande ont att höra nyheter om kraschen… Tack för mig

  8. A–> Läs gärna Jennifer’s kommentar här ovan. Tycker du fortfarande att allt ter sig lika självklart här i livet? Står du fortfarande på medias sida, då de i sin desperata kamp för överlevnad inte ens förmår sig visa ett uns av empati eller eftertanke?

    Tänk om, säger jag bara!

    Jennifer–> Jag beklagar sorgen. Tack för din kommentar.

  9. Jag tycker faktiskt att det är oerhört fräckt & respektlöst att gå ut med namnen på de förolyckade så snabbt. Svensk eller inte, jag bryr mig inte om vilken nationalitet personen som dog hade, för mig är olyckan inte särskilt tragisk eftersom jag inte känner någon som omkom- kalla mig gärna okänslig, men jag kan inte gråta eller bli upprörd på annat sätt. Tråkigt, visst, men olyckor sker hela tiden & folk blir ihjälslagna till höger & vänster. Det är som om hjärnan slår av till sist. Men tragiskt är det att tidningarna går ut med namnen! Fast gamar äter as, så är det bara.

    Å andra sidan tror jag inte att de går ut med namn på omkomna utan föräldrarnas tillåtelse. Men jag kan ha fel, och man vet ju aldrig med skittidningar som Aftonludret & Sexpressen.

    A: Bilden behöver förstås nödvändigtvis inte komma från föräldrarna, utan kan lika gärna vara från Internet. Bilder från skolkataloger tex. finns ju tillgängliga på Internet, så det är säkert inte särskilt svårt att hitta en studentbild. I synnerhet inte med tanke på hur stort bloggandet blivit.

Kommentera

