Upp till kamp – 2

Varför jag väljer att fokusera på ett problem som just nu befinner sig i min direkta närhet, istället för att lägga ner energi på ett annat lands problem som faktiskt ligger på andra sidan jordklotet, och som UD har full koll på:

599px-camp_x-ray_detainees.jpg
Samtidigt på Guantanamobasen…

stoning.jpg
En kvinna grävs ned för att bli stenad till döds – med lagom stora/små stenar, någonstans i Iran…

eagor109.jpg
Slaktade bergsgorillor i Kongo.

aids_victim.jpg
Bara ett av flera tusen aidsoffer i Zimbabwe.

gay_hanging_iran.jpg
Två tonåringar i Iran väntar på att bli hängda för att någon ”smart jävel” har beslutat sig för att de är homosexuella och därför inte är värdiga medborgare…

Så…
Jag funderar fortfarande över färgen på den T-Shirt jag ska bära imorgon.

Kanske svart?

Ciao

//S – Man

12 responses to “Upp till kamp – 2

  1. det är alltid en början…men det är ju lättare att bära den än att faktiskt vilja göra en skillnad förstås. jag hoppas du får en fin helg! kramsomfan

  2. Precis. Man kan ju stå på Sergels Torg och dela ut hur många röda tröjor som helst utan att det märks i det stora hela (förutom på sina egna tidningsupplagor då…).

    Kramsomfan!

  3. Tror…eh..,vet att varenda liten kotte i Irak,Kina,Italien och alla andra länder för den delen-skiter totalt i vilken färg jag har på mina kläder.Så jag omger mig av svart i vanlig ordning,och fortsätter göra vad jag kan…inte är det mycket,men jag lägger iaf inte mer i den negativa vågskålen.
    Men,f*n,tänk om dronten blev utrotad för att för få personer använde gröna strumpor?Kanske ska rota längst ner i klädhögarna ändå?

  4. Pingback: Upp till kamp… « Snubben

  5. OUUUUGGGGH! De bilderna var som en rejäl box i magen.
    Jag tyckte det var en helt okej idé att man kunde bära en tröja med samma färg, som för att visa sympati med munkarna, för demokrati etc. Men visst, inte ”hjälper” det direkt, det fattar väl varenda kotte.
    Ouuuuff…de där bilderna var lite för mycket för mig.

    TAck för trevlig blogg iaf. Hittat hit via Åsamittivärlden.

  6. Natasha–> Svart är det nya… svarta?!

    Blygisen–> Det var min mening att röra om lite i grytan. Att gå omkring med en röd tröja och ”vara solidarisk” när man inte har en jääla aning om hur världen egentligen ser ut, gör mig rasande. Ungefär som att gå omkring och mysa i en ”Vi Tar Fajten” tröja…

    Hoppas att jag inte har skrämt iväg dig för gott nu bara 🙂

  7. Ja, visst kan jag förstå vad du menar. Usch..jag känner mig rätt barnslig och naiv mellan varven. Lite väl romantisk kanske. Man tror att en vacker dag skall de få veta att vi tänkte på dem hela tiden etc etc. Iaf, en nick i samförstånd och oväntade möten människor emellan kanske det åstadkom igår, vad vet jag.
    Igen, de där bilderna kommer jag aldrig att glömma.

  8. S – här kommer en komplimang från en hormonstinn kvinna: Jag gillar verkligen dina ”mer seriösa” inlägg. Du är jävligt bra på att få fram en poäng och ett budskap utan att skita ut ord i all oändlighet. Jag som bland annat jobbar en hel del med texter vet hur svårt det är och vilken talang som krävs. Du har den talangen.
    Kram pårej!

  9. Blygisen–> bra att mitt ganska tunga inlägg har mottagits väl från åtminstone 4st av mina 500 dagliga läsare. I vanliga fall brukar jag hålla en ganska lättsam ton i min blogg. Nu kände jag inte för det. Jag snear till ibland, som du kanske märker 🙂

    Emmsen–> Jaha! Och vart hade du tänkt dig att jag ska ta vägen nu då??? *stirrar planlöst och generat mig omkring*

  10. Använder bara svart tills jag kan hitta något mörkare…
    Det här skrället försöker sköta sig,men det går trögtsomfan.
    Kramen och sånt

  11. Så rätt! Som emmsen säger ”utan att skita ut ord i all oändlighet”

    /S

  12. Det finns för mycket skit i världen nu för tiden. Man kan nog inte känna ansvar för allt som sker, då går man under. Bara ta tydlig ställning emot det och se till att det inte glöms bort. Som att skriva om det i sin blogg, till exempel 🙂

    Håller med. Fruktansvärda bilder!

Kommentera

