Slirren…

Det här med att knyta en slips kan vara en ganska så knepig historia faktiskt. Särskilt om man inte använder det varje dag eller i vart fall, ofta.

slips1_1163337088.jpg
Gör si och gör så. Visst, men hur få till det där sista – den schnygga knuten?

Min teori är att antingen har man det s.k. it (det) och löser uppgiften alldeles galant med en gång utan några som helst problem, eller så saknar man det helt och kommer aldrig i hela sitt liv klara av att få till en snygg slipsknut. Hur många försök man än får på sig!

Det tredje alternativet är att man ibland, trots att man kanske inte har it, löser det med en stor jääla portion tur. Man har flytsomfan i sitt slippsknytande, helt enkelt!

En slips är något man knyter allra sist, som kronan på verket, innan man ska gå. Oftast har man inte sådär värst gott om tid heller.
Om man då inte har detta it i sig naturligt, kan vem som helst räkna ut hur mycket transpiration / ursinne/ vansinne / ”AMEH VAFF!” man utstår innan man till slut fullkomligt skiter i allt vad slipsknutar heter och knyter en vanlig enkel knut istället.

För om man inte har en gnutta it i sig, är det högst osannolikt att slirren någonsin ser snygg ut, hur länge man än håller på och vevar med alla flärpar, om man inte får hjälp av ett par it-händer.

Kan inte skryta med att jag besitter något it när det handlar om att knyta slipsar. Hittills har jag haft flytsomfan men fattar självklart att turen inte varar för evigt. Jag bör kanske fundera på det här med tvåsamhet igen.
Två brukar ju vara bättre än en i mångt och mycket.

Inte bara på att knyta snygga slipsknutar.

Ciao

//S – Man

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 responses to “Slirren…

  1. Jag besitter it! Är en fena på att knyta slips! Jag som aldrig burit någon i hela mitt liv, men knyta kan jag!

  2. Myra–> Fluga är för mesar. 🙂

    Katta–> Jahaja, vi får väl ta och gifta oss då! 😀

Kommentera

