Vi 5…

Söndagens fråga i Aftonjollrets ”Vi 5” föranleddes av denhär artikeln, och löd såhär:

Ska man få flygcertifikat som 85-åring?

– Jag är så himla sugen på att få komma upp i luften, säger mannen som snart blir världens äldste pilot

02s16-piloten-201_j_530773a.jpg
Karl-Erik, Koncentreradsomfan.

Svaren på VI 5:
1: Nä det är för gammalt. Då har man för dålig syn
2: Nej. Vid 85 har man tappat sina sinnen ganska mycket
3: Nej, vid så hög ålder är det risk för att man blir sjuk bakom spakarna.
4: Nej, man har tappat mycket av sin uppmärksamhet då. Men om man klarar ett reaktionstest kanske det är ok ändå.
5: Nej, man kan skada sig själv och andra om man flyger om man är så gammal och har dålig syn.

DN hade samma dag denna artikel om den unga bloggaren – 17 åriga ”Blondin Bella”, som lockar till sig hela 90 000 besökare till sin blogg varje vecka. Hon skriver tydligen bara om sin vardag…

isabellkampanj.jpg
Isabella, seriössomfan.

DN: Vad har du för framtidsplaner?

Bella: – Först ska jag ta studenten och sen ska jag läsa juridik. Jag skulle vilja bli försvarsadvokat med inriktning på kvinnor. Jag vill hålla på med politik också… Justitieminister vore inte fel!

Och de sura svenska jante-kommentarerna i bloggsfären låter inte vänta på sig…

Min enkla fråga lyder som följer:
NÄR är man för ung eller för gammal för att vilja förverkliga sina drömmar?

Bör man ta flygcert när man är 17, och bli politiker när man är nästan 80?! Om man har fullgod syn då man är 80 – varför ska man inte kunna flyga då?

Och då man är 17 – varför ska man inte ha rätt att pröva sina åsikter eller sträva mot sina utstakade mål då???

Ciao

//S – Man

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

One response to “Vi 5…

  1. Jarå klart man ska få det, jag håller på as we speak med att ta mitt flygcert. Är 16 år och är 17 när jag är klart med certet, åldersgränsen är på 17 år. Den här gubben har troligen klarat av den Medical Exam 2 man behöver för det där privatflygar certet och då finns det troligen inget i världen som kan stoppa honom.

Kommentera

