Krav…

Idag hade jag att välja mellan vanliga Chiquita bananer eller inplastade Krav-märkta bananer. På min fråga varför i helvete plastar man in kravmärkta bananer för, fick jag svaret det kanske är fr’att hålla ute alla besprutningar från de övriga produkterna.

w_krav.gif

Jag valde självklart Chiquita bananerna.

Ibland undrar jag faktiskt vart alla miljö- och kravmärkningsavgifter går till. Är de inte bara till för att bevara sig självt?! Är det inte bara ett modeord, det här med miljö, klimatförändringar och ”kravmärkt”?

Det känns sådär-viktigt om jag tjackar obesprutade bananer, samtidigt som stora indutrier spyr ur sig ton efter ton av gifter. Det känns sådär-viktigt att jag ska gå över till miljöbil, när det inte finns någonstans att parkera eländet – eftersom de tänker dra ner YTTERLIGARE på de p-platser som finns i Göttlaännaborg, samt TA BORT alla fördelarna med att äga en miljöbil.
Det känns faktiskt sådär-uppmuntrande att ens sortera sina sopor, när haven ser värre ut än de soptippar vi har på land!

Jag använde min konsumentmakt idag i alla fall och är oerhört nöjd med mitt val. Jag kände inga som helst krav på mig och bananerna smakade som vanligt – smaskens!

Ciao

//S – Man

Svd

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 responses to “Krav…

  1. Ekobananer brukar smaka godare. Men förfars mycket snabbare..

    I övrigt är termen ”miljövänligt” ofta en bra täckmantel att gömma försämringar eller besparingar i. ..

  2. Vad trevligt att hela ditt resonemang går ut på att du är obetydlig. Att ditt agerande inte spelar någon roll. Om du nu tycker att det är så, kan du inte då bara göra som jag säger! Eftersom jag tycker att ditt agerande spelar roll.

    Sortera dina jävla sopor, åk buss, cykla eller gå, köp inget onödigt tjäfs, investera de pengar du sparar i mijöteknik bolag, hjälp alla runtomkring dig samt le.

  3. Dessutom… de plastar in bananerna eftersom du inte skall ta krav bananer och sen säga att de är vanliga bananer i kassan (och då få lägre pris.)

    För att tillverka den typen av plastpåsar används väldigt väldigt lite olja, de påverkar i princip inte kravbananernas ekologiska fotavtryck. För att odla bananerna och sen frakta hit dem krävs många tiopotenser mer energi.

  4. Kravbananer låte ju bra. Plasten runt gör att jag inte längre räknar dem som extra miljövänliga. Tar lixom bort hela idén med det hela…

  5. Ninde–> Håller med dig fullständigt!

    Per–> Per, sluta frusta och lugna ner dig lite grann! Ditt sätt att argumentera får mig att tänka på Achmed – The Dead Terrorist: ”Silence! I Kill You!!”.

    Hur ska du någonsin kunna övertyga någon om saker och tings förträfflighet när du använder dig av den retoriken?

    Jag sorterar faktiskt mina jävla sopor, Jag går (eftersom jag bor mitt inne i stan), Jag köper minimalt med onödigt tjafs, hur jag väljer att spara mina pengar har du dock inte med att göra. Däremot så hjälper jag min omgivning och jag får de allra flesta att le.

    Trots det äger jag rätten att ifrågasätta.

    Ditt argument att: ”de plastar in bananerna eftersom du inte skall ta krav bananer och sen säga att de är vanliga bananer i kassan (och då få lägre pris.)” Köper jag inte. Alls. Tycker att det låter precis lika korkat som expeditens i affären.

    Har du funderat på hur många djur det dör varje år, efter att ha fastnat i just plastpåsar?!
    Det känns sådär bra med plastpåsar, som sagt..

    Katta–> Precis så jag tänker oxå. Det måste ju finnas vettigare förpackningar, om man nu ska tänka ekologiskt och miljövänligt, än att förpacka dem i plast – hur lite olja man än använder sig av vid tillverkningen av plastpåsen.

  6. KRAVmärkningen är ju ingen klimatmärkning. Krav står ju för att ingen handelsgödsel eller besprutningsmedel använts vid framställandet av varan, samt att de som arbetar med maten ska ha drägliga arbetsförhållanden. Genom att handla kravmärkt bidrar du till att uppnå vissa av miljömålen, som minskad övergödning till exempel.

    Att haven ser ut som soptippar är väl ingen annan än mänsklighetens fel, och nu är det mänsklighetens skyldighet att rensa skiten efter sig. Men för att detta ska bli möjligt måste alla hjälpa till. Fast vissa resonerar kanske som Reinfeldt som undrade varför ”vi i Sverige ska ställa in bilen och ta cykeln när Kina ställer in cykeln och tar bilen”. Ja väl, det kommer väl en domedag då mänskligheten förstår.

  7. Karin Kom in matchen!
    ”Genom att handla kravmärkt bidrar du till att uppnå vissa av miljömålen, som minskad övergödning till exempel”.
    Om nu något är så rättvist, miljövänligt och fint – Varför i hela fridens namn väljer man då att förpacka KRAVmärkta bananer i PLAST?!
    Det var min fråga.

    Hur kunde du missa det?

Kommentera

