Göttebosska…

Jag har flyttat runt en del i mina dar, varit något rastlös i min själ och inte känt mig riktigt hemma någonstans. Förtillfället är det Göttlaännaborg som är mitt ”hem”, i alla fall tills jag kommer på någonting bättre.

Om man bortser ifrån att en del av invånarna här kan vara minst lika dryga som 08’orna, (jo, faktiskt, fast på ett mer småstadsaktigt sätt (läs: filurigt, beräknande, elakt)) så är det toppen här när man väl lärt sig att tolka signalerna.
Göttlaännaborg är lättigt en av de allra bästa städerna i Sverige att bo i. Det är en hyffsat liten stad, men den luktar ändå som en stor..

Redan första gången jag satte min fot här lade jag märke till att t.o.m. de turkiska pizzabagarna bröt på göttebosskdialekt <– hur kOOlt som helst!
Det är ett fenomen som inte existerar i 08’a-land. Och eftersom jag är något av en ”iaktagare”, tog det inte lång tid för mig att lägga märke till de olika dialekterna som finns samlade i göttlaännaborg:

Fiiiin-göttebosskan – talas av överklassen.
Änna-göttebosskan – över bron = Hisingen (säger ”änna” efter varje mening).
Bröööt-göttebosskan – Arbetare / Fröölunda / Majorna (Dô! E du goo elle’??)
Bohus-göttebosskan – Fiskartugg, kustremsan upp mot Norge.

Veiron i ottan, från Nile City. Ett typexempel på arbetare-göttebosska.

Om du planerar en tripp till Göttlaännaborg, är det bäst att du kommer hit väl förberedd. Förrutom ett par gå-vänliga skor (kullersten öööööverallt!) behöver du kunna några användbara glosor, för att inte göra bort dig helt:

Svenska = Götebosska
Framsidan = Västkusten
Baksidan = Östkusten
Sammarbetsvillig = Go Gôbbe
Utåtriktad = Tjôtig
Socialt kompetent = Käck
Expansiv = Bré
Seriös = Änna, Tetig
Dynamisk = Brôtig
Resultatinriktad = Åpen
Självgående = Knô sig
Lyhörd = Go Gôbbe
Kreativ = Go i Hôvvet
Ansvarskännande = Tjallebôtta
Strategisk = Gôrfiffig
Handlingskraftig = Tôff
Säljande = Tyken Tjomme
Stresstålig = Stôddig
Tända eld = Lônta
Springa = Kôbba
Sexuellt umgänge = Gänga Lô
Kommunicera = Tjôta
Ta plats = Knô
Flytta = Flô
Till exempel = Änna / änna dåva
Väl = La
Person = Tjomme / Jeppe / Gôbbe

Ex. på meningar:
”Kan ni vara vänlig & flytta på er” = ”ô Dô, flô daj änna!!!”
”Har du verkligen tänkt igenom detta” = ”È du go ellee?”

Välkommen!

Ciao

//S – Man

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

11 responses to “Göttebosska…

  1. Underbart!

  2. Men men men; tetig betyder inte seriös! Tetig betyder någon som är jobbig/knepig/irriterade/mysko

    Å vad heter min dialekt då? Är ju från söder om Mölndal ju (Onsala). De ”riktiga” där på den halvön säger hanses och hennasses. Det gör inte jag….

  3. Susanne–> Du är faktiskt den första ”Susanne’n” i hela världshistorien som kommenterar på min blogg – känn dig unik!

    Katta–> Älskling, hur jobbigt är det inte med folk som är alltför nogranna eller seriösa då?!
    Snacka om att de är ”tetiga”, om något!

    Puss

  4. Ja du Babe, det kan jag hålla med om!

  5. Hur mycket göteborgska har du lagt dig till med då sedan flytten… blandat upp 08-dialekten något?

  6. Hallon–> Jag är fortfarande den jag alltid har varit, både i tal och skrift. 🙂

  7. ”È du go ellee?” underbarast av uttryck. Och Veiron är bara sann hat-kärlek. 🙂

    Så du pratar inte göteborska än då snubben. Hm. Synd.. 😉

  8. Ninde–> Hmm… för dig kan jag la göra ett undantag… så änna. 😀

  9. Hahaha.
    Maken är uppvuxen i Göteborg. Svärfar bor där och så också Makens syster med familj.
    Älskar dialekten och lägger mig, vare sig jag vill eller inte, till med en hel del själv så fort jag sätter foten där. Hopplös. haha. Det räcker förresten med att jag har dem på telefon… (fast jag blandar bra med Bohuslänska, där jag tillbringat alla mina somrar på Orust, tills bara för några år sedan.)

  10. Smickrare där!

Kommentera

