Snubben funderar…

Här på Bästkusten finns det oerhört mycket fåglar – många måsar blir’e.
Måsar är ena skräniga rackare som inte verkar ha så mycket annat för sig än att… bara skräna runt och ställa till med en massa elände.
Ungefär som stockholmare gör, typ.

Nu till min undran:
Hur i hela fridens namn kommer det sig att det heter en mås – flera måsar, men en musflera möss? Iså fall borde det väl heta måss eller musar i plural, om det ska vara någon som helst rättvisa här i världen.


En skränig rackare – stockholmare?

Mja… nu fick vi något att gnugga geniknölarna med, så här mitt i veckan och allt.

Måss måss!

//S – Man

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

9 responses to “Snubben funderar…

  1. Jag som precis började gilla dej…..

  2. En mås.-flera mössor vet du väl? 😉

  3. Alis–> Jag vet… sanningen svidersomfan. 😉

    Ninde–> Jag har sagt det förrut, men jag säger det igen: Du är ett geni! 😀

  4. Jag brukar använda mig av ”flera musar” när det gäller det kvinnliga könet (i plural).
    För övrigt är din blogg helt briljant.
    Fruktansvärt kul!
    Den har roat mig mycket de senaste dagarna sedan jag upptäckte den.
    Jättebra!

  5. haha.
    Jag funderar mest på;
    flera rädda lejon – ett ‘VADDÅ?’ lejon.
    Det borde ju bli ett rätt lejon. Fast ändå inte dårå.

  6. Johan–> Jag mår inte riktigt bra i din beskrivning, faktiskt. En mus är alltid… en mus. Blir det flera… musar…. så blir jag alldeles för nervös, så det funkar inte.

    Så var det bra med det.

    Myra–> Ja, för han (det lejonenenne… nenenet… är ju knappast annat än RÄTT!)
    Håller med dig fullt ut.

    Nä, nu måste jag gå och *gäsp* lägga mig för jag blev alldeles trött, helt plötsligt..

  7. Myra:
    Det är ju faktiskt inte vid ”flera” som det är jobbigt med lejonen.
    Det är ju hur lugnt som helst att säga ”felra rädda lejon”.
    Men ett lejon som är… ehh… skraj är det svårare att få till om man vill använda ”rädd”.
    Ett rädd lejon?
    Nä.
    Ett rätt lejon.
    Nä.
    Ett räddt lejon?
    Nä.
    Allting blir fel.

    Men en mus flera musar måste det va.

  8. hoppsan…
    ”felra rädda lejon”
    ska såklart vara
    ”flera rädda lejon”
    men det förstod väl alla i&försig…

  9. Johan–> Ja, det är oerhört komplexa saker det här. Har någon kontaktat Akademin?
    Om inte så vore det kanske ÄNTLIGEN! vara på sin plats.

    Jag börjar nu mer och mer väga över till din beskrivning av det ”grammatiska problemet” med pluralformen för mus. Hur rörigt och bökigt den än verkar bli eller vara. 🙂

Kommentera

