Civilkurage…

Vi satt och pratade gamla minnen, hur Göttlaännaborg var förr i tiden, när T plötsligt vände blicken mot spårvagnshållplatsen mitt emot oss.

Du, det där ser inget vidare ut, sa han och blickade bort mot två tjejer som satt/låg på en bänk. De verkade helt utslagna, hade knappt några kläder på sig.

Nä, det där är helt klart trubbel, svarade jag.

Utan att säga något mer, gick T och jag ut på gatan. T gick och letade efter en polisbil och jag gick och ställde mig framför tjejerna och vaktade. Väl där såg jag att de satt och skrapade med fötterna i de spyor de lagt framför sig, men redan innan jag kom fram till dem var det ett gäng killar hos dem och ryckte i deras kläder. Om jag hade ingripit där och då, och försökt försvara tjejerna från killarnas attacker, hade jag blivit ihjälslagen, för kill-gänget hade ordet PROBLEM inpräntat på deras kepsar. För dem var dessa tjejer inte mer än två lätta ligg.

Jag bestämde mig därför för att bara observera händelseutvecklingen en bit ifrån. Killarnas kladdande var ju egentligen ingenting mot vad tjejerna hade kunnat råka ut för, om nu inte jag & T hade lagt oss i och ändrat på deras framtid.

Efter bara några minuter (som kändes som en halvtimme) fick T tag på en piket, som gled upp och stannade mitt framför tjejerna. Ganska snart kom det två piketer till, för att få ordning på killgänget – de med PROBLEM inpräntat på kepsarna. Tre av fem ur gänget greps omgående för störande av ordning. De gjorde t.o.m. motstånd när de greps..

Jag och T tackade poliserna och satte oss tillrätta för att bevittna livets dokusåpa, den som utspelade sig mitt framför ögonen på oss på Sveriges mest kända gata.

Tänk om vi inte hade brytt oss?
Tänk om INGEN hade brytt sig?
Tänk om..

Ciao

//S – Man

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 responses to “Civilkurage…

  1. Mycket bra samhällsinsats! Är det inte sådant ”farsor och morsor på stan” ska ägna sig åt?

  2. För mig har du alltid varit en ”Blogg-Hero” nu har du bevisat att du är det IRL också! Heder åt dig, Snubben!

  3. Världen hade varit fattig utan folk som er!

  4. Stil på det! Helt rätt gjort och naturligtvis är det så att man VILL egentligen ge sig på killgänget, men det funkar ju inte så.

    Och att vissa inte lär sig: man ska ALDRIG mucka med polisen.

  5. Bimbo–> ” farsor & morsor på stan” var hemma och sippade bag-in-a-box vin, som vanligt.

    T-Mom–> Tack! 🙂

    Katta–> Tack! 🙂

    P-Käck–> Precis.

  6. Bra jobbat! Det är inte många som gjort något liknande… 🙂

  7. Riktiga män gör som du gjorde och inte som killgänget. Som tjej önskar man att det fanns fler av din sort..:)

  8. För att citera en välkänd julfilm: Det var fan det finaste jag hört!

Kommentera

