Hiphopper…

Folk tror med all säkerhet att en DJ är en vandrande jukebox. En sån man kan skaka fram vad som helst ur, bara man triggar den tillräckligt hårt. Att han har med sig ALLT i musikväg… plus lite till.
-Ameh, haaar du inte den??? låter det ibland.

Nej, en DJ har inte allt. Det är en total omöjlighet att bära med sig allt.

På ett gig där jag ska spela breeeed musik, bär jag med mig minst 10.000 låtar på CD. De allra flesta vet jag hur de låter bara jag läser titeln på dem. Jag kan urskilja tonart, tempo, hur ”kurvan” på låten ser ut (vad som händer i låten, när det kommer ett brejk osv) och om den slutar tvärt (s.k Cold end) eller om den fejdar.

Nödvändig information för en DJ som i normala fall bara har ungefär 3 minuter på sig att lösa nästa ”problem”, från när h*n börjar – klockan 23:00 –  tills h*n slutar 05:00. Har du tur så får du EN pissepaus däremellan. OBS! Kramar är tillåtna på arbetstid.

Men med all denna kunskap gäller det ju naturligtvis att kunna omsätta den i praktiken, och HITTA ett eventuellt musik-önskemål.

Igår ville en herre höra Thomas Rusiak – Hiphopper.

Ett alldeles utmärkt muskival, tyckte jag – men hur mycket jag än letade så kunde jag ej hitta den! Jag höll på i minst två timmar utan att hitta fanskapet. Jag VET att jag har den…. någonstans.

Högst irriterande!

Det är såna gånger man funderar över vad all denna kunskap man besitter har för värde, egentligen – om man inte ens hittar i sin egen byxficka.

Ajm a musiknörd – yes aj am!

//S – Man

2 responses to “Hiphopper…

  1. Kramar… Riktig gammal hederlig grovhångel då????

  2. Det funkar det med 😉

Kommentera

